L’Oréal Libramont renoveert haar kantoren voor meer welzijn en samenhorigheid tussen de medewerkers

Libramont 4.0: voorrang aan samenwerking en duurzaamheid

Libramont – Al enkele maanden is de natuur een welkome gast in de kantoren van de fabriek van L’Oréal Libramont. Door een grote renovatie werd de tuin volledig geïntegreerd in de gebouwen. Alle tussenschotten van het administratief plateau werden weggenomen zodat er nu een rechtstreekse verbinding is met de productieafdeling waar iedere dag duizenden cosmetische producten, van kleuring tot shampoos en haarverzorgingen, van de band rollen. De renovatie kadert in een bewust streven naar meer teamspirit en samenhorigheid tussen de personeelsleden.

« Onze ecologische initiatieven hebben ook een effect op de relatie tussen de medewerkers. In dit project is de toenadering tussen de personeelsleden – van productie tot administratie – uiteraard fundamenteel voor de gelijkheid tussen de medewerkers, maar ook voor de cohesie tussen de teams. Om de uitwisselingen, ontmoetingen en samenwerking tussen de verschillende afdelingen van de fabriek te vergemakkelijken, richtten we een gezellige en lichte centrale ruimte van 60 vierkante meter in. We gaven ze de naam Cafett’ en ze dient in de eerste plaats om de ontmoetingen en gesprekken vlotter te laten verlopen, » verduidelijkt Pascale Staelens, DHR van L’Oréal Libramont.

Door de muren te slopen verdwijnen ook de obstakels die de samenwerking in de weg staan en ontstaan meer eenheid en transparantie.

Pascale Staelens kwam begin dit jaar bij het bedrijf. Ze is al haar hele carrière actief in human resources waar ze de strategische visie uitrolde in zeer competitieve sectoren als informatica en het bankwezen.

Voor Pascale Staelens rusten het managen van talent en prestaties, de rekrutering, de personeelsontwikkeling en de organisatorische efficiëntie op fundamentele waarden als integriteit, competentie, partnerschap en passie. Overtuigd door L’Oréals visie op duurzame ontwikkeling en de realisaties op het terrein, koos Pascale er al vrij snel voor om in human resources een versnelling hoger te schakelen en de klassieke taken uit te breiden met een globale politiek waarin partnerschap, welzijn en zorgzaamheid centraal staan.

« Toen ik over de drempel van L’Oréal stapte, voelde ik me onmiddellijk opgenomen. Ik ontdekte een stimulerende omgeving en wist onmiddellijk dat ik een bijdrage kon leveren aan de ontwikkeling van de fabriek en haar medewerkers. De nieuwe inrichting moet medewerkers samenbrengen en de collegialiteit verdiepen. De nieuwe manier van samenwerken hangt nauw samen met de inrichting van een ruimte waar formeel en informeel in elkaar overvloeien en waar het werk optimaal uitgevoerd kan worden zonder scheidingen tussen de departementen en zonder hiërarchische zuilen. Ik heb er alles aan gedaan om de samenwerking en duurzaamheid te bevorderen. »

De herinrichting van de werkplek gebeurde in samenwerking met een werkgroep waarin de verschillende departementen vertegenwoordigd waren. Het is ook de bedoeling om het project in de komende jaren verder te ontwikkelen.

Sterke punten

Afgesloten, verspreide werkplekken met nauwe gangen, weinig licht en een gebrek aan gezelligheid werden vervangen door een centrale patio die het licht binnenzuigt en ervoor zorgt dat elke werkplek nu uitkijkt op de tuin en de natuur.Her en der werden glazen of houten tussenschotten geplaatst die de transparantie niet hinderen. Golvende panelen leiden naar de Cafett’, de multifunctionele ruimte die grenst aan de productielijnen. De Cafett’ is volledig moduleerbaar. De ruimte kijkt uit op de patio en kan naargelang de behoefte en het moment van de dag omgevormd worden tot conferentiecentrum, cafetaria, ontspanningsruimte of vergaderzaal. Een kleine pauze, een snelle hap, een informele vergadering, een gesprek, alle wegen leiden naar… de Cafett’.

Om de werksfeer nog aangenamer te maken kan iedereen vrij circuleren. De werkplekken liggen verspreid over verschillende locaties. Ze zijn gezellig en aangepast aan de werkbehoeften van elkeen: er zijn zitgroepen en hoge tafels, warme cocons en ronde tafels op het terras waar de werknemers elkaar kunnen treffen. De medewerkers van de fabriek waren al snel gewonnen voor de nieuwe inrichting. De toenadering tussen de teams van de fabriek is nu ook visueel een feit. Het hele initiatief is een belangrijk onderdeel van het streven naar eenheid en “samen-werking” dat Pascale Staelens na aan het hart ligt.

Over L’Oréal Libramont

De fabriek van L’Oréal in Libramont is een pionier op het gebied van duurzame ontwikkeling. Ze is al tien jaar koolstofneutraal en sinds eind 2019 een waterloop-fabriek; dit betekent dat al het water dat nodig is voor de werking van de fabriek op de site zelf in een gesloten circuit gerecycleerd wordt. Sinds haar ontstaan in 1975 werkt de Belgische fabriek onverdroten aan oplossingen die de economische prestaties moeten verbeteren maar ook de ecologische voetafdruk sterk moeten verminderen.

Het volledige verslag van 2019 over de initiatieven op het gebied van duurzame ontwikkeling kan ingekeken worden op: https://mediaroom.loreal.com/belgium/fr/loreal-belgilux-publie-son-premier-rapport-davancement-2019/

Over L’Oréal

L’Oréal is al meer dan 100 jaar actief in de beautysector. Met een internationale portefeuille van 36 diverse en complementaire merken behaalde de Groep in 2019 een omzet van 29,87 miljard euro. L’Oréal telt wereldwijd 88.000 medewerkers en is wereldleider in de beautysector.  Het bedrijf is aanwezig in alle distributiecircuits: massmarket, supermarkten, apotheken, parafarmacie, kapsalons, travel retail, merkboetieks en e-commerce.

L’Oréal kan een beroep doen op een uitmuntend departement Research & Innovation en 4100 onderzoekers waarmee het kan voldoen aan alle schoonheidsverwachtingen wereldwijd. Op het gebied van duurzame ontwikkeling heeft L’Oréal het ambitieuze plan om tegen 2030 zijn hele ecosysteem te engageren voor een inclusievere en duurzamere maatschappij.

Meer informatie vindt u op: https://mediaroom.loreal.com/

L’Oréal Belgilux
Brigitte BekaertTel: +32 476 53 53 58