L’Oréal en Poietis gaan een exclusieve samenwerking aan om onderzoek te voeren naar de bioprinting van het haar

Al bijna 30 jaar lang investeert L’Oréal in weefselengineering. Het bedrijf beschikt over een uitgebreide industriële infrastructuur voor huidonderzoek en over een unieke kennis over en expertise in de biologie van het haar. Met hun exclusieve samenwerking gaan de teams van L’Oréal R&I en Poietis een nieuwe wetenschappelijke uitdaging aan: ze willen met een bioprinter een bioprint maken van de haarfollikel, het kleine orgaan dat het haar produceert.

De onderzoekssamenwerking biedt veelbelovende perspectieven, zeker wanneer we weten dat de conventionele technologieën van weefselengineering beperkt worden door de complexiteit van de celassemblages.

Met de laser-assisted bioprinting van biologische weefsels die Poietis ontwikkelde, kunnen de cellen dankzij een celresolutie van om en bij de tien micron heel precies driedimensionaal gepositioneerd worden. Bovendien is de celleefbaarheid extreem hoog (meer dan 95%). De unieke bioprint gebeurt door een opeenvolgende layering via een snelle laserpulse van microdruppels biologische inkt waarin enkele cellen aanwezig zijn. Het biologische weefsel dat op die manier ontstaat, ondergaat vervolgens een maturatieproces van ongeveer 3 weken voor het bruikbaar wordt voor tests.

De exclusieve technologie zou kunnen leiden tot een functionele follikel die in staat is haar te produceren. Dit is althans de ambitie van L’Oréal en Poietis.

De unieke expertise van Poietis en de kennis van L’Oréal over de biologie van het haar doen dromen van de mogelijkheid om de follikel door bioprinting te reproduceren. « Wij zijn erg trots op onze samenwerking met L’Oréal. De toepassing van onze technologie door een bedrijf van wereldformaat is een grote stap voor Poietis, » verklaart Fabien Guillemot, Voorzitter en Wetenschappelijk Directeur van Poietis. « De samenwerking met L’Oréal moet leiden tot de ontwikkeling van innovatieve applicaties in weefselengineering, » voegt Bruno Brisson, Algemeen Directeur en Directeur Ontwikkeling van de Departementen, hier aan toe.

« Voor L’Oréal moet de combinatie van de verschillende expertisedomeinen leiden tot nooit eerder bereikte realisaties op het gebied van het haar. Deze onderzoekssamenwerking is zeer motiverend voor onze teams Geavanceerd Onderzoek, » preciseert José Cotovio, Directeur ontwikkeling van modellen en voorspellende methodes bij L’Oréal Research & Innovation.

De samenwerking tussen Poietis en L’Oréal loopt over verschillende jaren. Het onderzoek focust op de biologie en de engineering van het haar en moet naast nieuwe kennis over het haar ook leiden tot exclusieve efficiëntietest op uit cellen geprint haar.

Over L’Oréal

L'Oréal is al meer dan 105 jaar actief in de beautysector. Met een internationale portefeuille van 32 diverse en complementaire internationale merken behaalde de Groep in 2015 een geconsolideerd omzetcijfer van 25,26 miljard euro. L’Oréal telt 82.900 medewerkers wereldwijd en is wereldleider op het vlak van schoonheid. Het merk is aanwezig in alle distributiesystemen: massmarket, supermarkten, apotheken en drogisterijen, kapsalons, travel retail, merkboetieks en e-commerce.

L'Oréal heeft een uitmuntend departement Research & Innovation en 3870 onderzoekers waarmee het wil voldoen aan alle schoonheidsverwachtingen wereldwijd en aan de ambitie van de Groep om de komende jaren een miljard nieuwe gebruikers te overtuigen. Met het programma “Sharing beauty with all" heeft L’Oréal een ambitieus engagement om tegen 2020 de duurzame ontwikkeling in de volledige waardeketen geïntegreerd te hebben. www.loreal.com

Over Poietis

Het in september 2014 opgerichte bedrijf Poietis (Pessac, Frankrijk) concipieert en ontwikkelt menselijk biologisch weefsel voor gebruik in het onderzoek en de regeneratieve geneeskunde. Poietis ontwikkelt fysiologische 3D-modellen in het kader van interne ontwikkelingen maar ook in samenwerkingsverband met partners uit de farmaceutische en cosmetische industrie. Met deze weefsels moet het gemakkelijker worden om de efficiëntie van geneesmiddelen in ontwikkeling of cosmetische ingrediënten en producten in vitro te voorspellen. De weefsels worden geproduceerd met de laser-assisted bioprinting die het voordeel heeft de componenten van de weefsels (cellen, extracellulaire matrix) met een microscopische resolutie en precisie te kunnen printen. Poietis is het eerste bedrijf ter wereld dat deze technologie die ontwikkeld werd door het INSERM van de Universiteit van Bordeaux toepast. Poietis was in 2014 laureaat van het Concours National de Création d'Entreprises de Technologies Innovantes (iLAB) en in 2016 van het Concours Mondial de l'Innovation. www.poietis.com