L’Oréal wordt door het Instituut Ethisphere voor de 8ste keer erkend als een van de meest ethische bedrijven ter wereld

Brussel – L’Oréal, wereldleider op de beautymarkt, wordt door het Instituut Ethisphere – wereldleider in de definitie en promotie van de ethische bedrijfsnormen – erkend als een van de meest ethische bedrijven ter wereld (2017 World’s Most Ethical Company®).

L’Oréal was een van de twee genomineerde bedrijven in de beauty- en healthsector en mag deze onderscheiding nu al voor de 8ste keer in ontvangst nemen. De bekroning is een bewijs van de inzet van L’Oréal voor voorbeeldige ethische praktijken en normen.

“Cultuur is de pijler waarop een duurzame, innovatieve en sterk presterende onderneming berust,” verklaart Jean-Paul Agon, Voorzitter-Algemeen Directeur van L’Oréal. “Ik ben er trots op dat ethiek de centrale pijler is van onze ondernemingscultuur en ons leiderschap. Dit vereist van onze teams wereldwijd dat ze rekening houden met het ethische aspect bij het nemen van al hun beslissingen.”

“Dat we deze erkenning al voor de 8ste keer krijgen is voor alle medewerkers van L’Oréal een reden om trots te zijn. Ethiek vormt het nieuwe beslissingskader en we zijn ervan overtuigd dat een sterke en integere cultuur een essentieel element is voor een duurzaam succes”, verduidelijkt Emmanuel Lulin, Algemeen Directeur Ethiek, Afgevaardigde van de Voorzitter.

Ethisphere bekroonde al elf keer ondernemingen die zich bewust zijn van de rol die ze kunnen spelen in de maatschappij door invloed uit te oefenen en een positieve verandering teweeg te brengen, die aandacht besteden aan de impact van hun acties op hun werknemers, investeerders, klanten en andere belanghebbende partijen en die hun dagelijkse beslissingen baseren op hun waarden en cultuur.

“De voorbije elf jaar hebben we naast een verandering in de verwachtingen van de burgermaatschappij ook een constante herdefiniëring van de wetten en reglementen en van het geopolitieke klimaat vastgesteld. We hebben ook gezien hoe ondernemingen die behoren tot “de meest ethische bedrijven ter wereld” deze uitdagingen aangaan.  Zij zetten zich in voor de gemeenschappen waarin ze wereldwijd aanwezig zijn en kiezen voor strategieën die de diversiteit en de inclusie ten goede komen met een langetermijnlogica die gericht is op de verwezenlijking van een duurzaam concurrentieel voordeel,” luidt de uitleg van Timothy Erblich, Voorzitter-Algemeen Directeur van Ethisphere. “Wij willen alle medewerkers van L’Oréal feliciteren met de erkenning als een van de ‘meest ethische bedrijven ter wereld’.”

Methode en evaluatie

De evaluatie van de “meest ethische bedrijven ter wereld” gebeurt door de tool Ethics Quotient® (EQ) van het Instituut Ethisphere. Dit quotiënt maakt het mogelijk om op een kwantitatieve, objectieve, coherente en genormaliseerde manier de prestaties van de ondernemingen te evalueren. De verzamelde informatie is een complete steekproef naar de referentiecriteria over sleutelvaardigheden, eerder dan over de aspecten van het bestuur van de onderneming, het risicomanagement, de duurzame ontwikkeling, de conformiteit en de ethiek.

De scores worden toegekend in vijf sleutelcategorieën: ethisch programma en conformiteit (35%), sociale en maatschappelijke verantwoordelijkheid (20%), ethische cultuur (20%), governance (15%) en leiderschap, innovatie en reputatie (10%). Ze worden gecommuniceerd aan alle bedrijven die deelnemen aan de procedure.

Laureaten

De volledige lijst met de “meest ethische bedrijven ter wereld” van 2017 is beschikbaar op http://worldsmostethicalcompanies.ethisphere.com/honorees/.

De goede praktijken en ideeën van de laureaten van 2017 zullen in de loop van het jaar gepubliceerd worden in een aantal informatiebrochures en studies. De ondernemingen die zich willen vergelijken met de “meest ethische bedrijven ter wereld” kunnen deelnemen aan de Ethics Quotient.

Ethiek bij L’Oréal

Het gedrag van een onderneming is even belangrijk als de economische prestaties of de kwaliteit van de producten. L’Oréal is gebouwd op sterke ethische principes die de ontwikkeling sturen en bijdragen tot de reputatie van de onderneming: integriteit, respect, moed en transparantie. Deze principes vormen de basis van het beleid van de groep inzake conformiteit, verantwoorde innovatie, milieu, sociale en maatschappelijke verantwoordelijkheid en mecenaat. L’Oréal wil een voorbeeldonderneming zijn op wereldvlak en plaatst ethiek daarom centraal in de activiteiten van de onderneming.

–         In 2000 was L’Oréal een van de eerste ondernemingen in Frankrijk met een Ethisch Handvest, in 2007 stelde het bedrijf een Directeur Ethiek aan.

–         In 2008 kreeg de Voorzitter-Algemeen Directeur van L’Oréal, Jean-Paul Agon, de prestigieuze trofee Stanley C. Pace Leadership in Ethics Award

–         In 2014 lanceerde L’Oréal de 3de editie van zijn Ethisch Handvest, dat voortaan beschikbaar is in 45 talen en in Frans en Engels brailleschrift, evenals een online opleiding ethiek in 22 talen.

–         In 2015 kreeg de Algemeen Directeur Ethiek van L’Oréal, Emmanuel Lulin, de prestigieuze trofee Carol R. Marshall Innovation in Ethics Award.

–         L’Oréal is lid van de groep LEAD van het Wereldpact van de Verenigde Naties, een van de 100 bedrijven die opgenomen zijn in de beursindex Global Compact 100. Het bedrijf ondertekende de Principes voor Vrouwenemancipatie, een initiatief van de UNO-Vrouwen en het Wereldpact. De onderneming steunt ook de Doelstellingen voor Duurzame Ontwikkeling van de Verenigde Naties.

–         Elk jaar organiseert L’Oréal een Werelddag van de Ethiek waarop de medewerkers over de hele wereld online over ethische onderwerpen kunnen praten met de Algemeen Directeur van L’Oréal en de operationele managers van elk land.

–         Bij L’Oréal Belgilux wordt de functie van Ethics Correspondant bij de medewerkers verzekerd door Stéphanie Speekaert.

Meer informatie over de ethiek bij L’Oréal vindt u op http://www.loreal.fr/groupe/gouvernance/agir-avec-%C3%A9thique.

Over L’Oréal

L'Oréal is al meer dan 100 jaar actief in de beautysector. Met een internationale portefeuille van 34 diverse en complementaire internationale merken behaalde de Groep in 2016 een geconsolideerd omzetcijfer van 25,8 miljard euro. L’Oréal telt 89.300 medewerkers wereldwijd en is wereldleider op het vlak van schoonheid. Het merk is aanwezig in alle distributiesystemen: massmarket, supermarkten, apotheken en drogisterijen, kapsalons, travel retail, merkboetieks en e-commerce.

L'Oréal heeft een uitmuntend departement Research & Innovation en 3870 onderzoekers waarmee het wil voldoen aan alle schoonheidsverwachtingen wereldwijd en aan de ambitie van de Groep om de komende jaren een miljard nieuwe gebruikers te overtuigen. Met het programma “Sharing beauty with all" heeft L’Oréal een ambitieus engagement om tegen 2020 de duurzame ontwikkeling in de volledige waardeketen geïntegreerd te hebben. www.loreal.fr

Over het Instituut Ethisphere
Het Instituut Ethisphere® is wereldleider in de definiëring en promotie van de bedrijfsethische normen die de basis vormen voor de bedrijfscultuur, het vertrouwen van de markten en het commercieel succes. Ethisphere beschikt over een diepgaande expertise in de evaluatie en definiëring van de belangrijkste ethische normen. Het doet dit aan de hand van gegevensanalyses met als doel de ondernemingen te helpen om hun bedrijfscultuur te verbeteren. Ethisphere promoot voorbeeldgedrag door de erkenning “Meest ethische bedrijven ter wereld” (World’s Most Ethical Companies®) uit te reiken. Het Instituut stuurt ook een gemeenschap van experts aan via de Business Ethics Leadership Alliance (BELA) en stelt de trends en beste praktijken op het gebied van ethiek voor in de publicatie Ethisphere Magazine. Voor meer informatie over Ethisphere kunt u terecht op: http://ethisphere.com.