Hairdressers Against Aids 2016

De campagne Hairdressers Against Aids en de beweging #cutAIDSshort kunnen in 2016 opnieuw de schaar zetten in aids. Alles verloopt online op de sociale media en in de kapsalons, en de toon van de actie is zeker niet dramatisch. Doel van de actie is het digitale platform van het programma Hairdressers Against Aids te maximaliseren. Dit gebeurt met ludieke educatieve boodschappen rond preventie en sensibilisering, en door financiële steun aan de preventiecampagne.

Door hun vertrouwensband met hun klanten zijn onze kappers-partners unieke spelers op sociaal vlak. Zij liggen dan ook aan de basis van dit programma dat 16 jaar geleden spontaan van start ging in Zuid-Afrika. België volgde 7 jaar geleden. Sinds de start blijven kappers het programma in meer dan 27 landen met gepaste trots steunen. Ook L’Oréal Produits Professionnels draagt in samenwerking met de UNESCO en Sida’SOS* graag zijn steentje bij.

« Als kapper vind ik het belangrijk mijn klanten te sensibiliseren voor de ziekte, maar dan wel met altruïsme en op een lichte toon. Als stagemeester van onze junioren en stagiairs vind ik het een gedroomde gelegenheid om het delicate onderwerp aan te snijden. Als opleidingsverantwoordelijke vind ik dat het mijn opdracht is deze informatie te delen.» Alain Denis – Brussel

« Wetende dat een groot deel van het werk van een kapper draait rond communicatie, is het vanzelfsprekend dat de gesprekken in het salon vaak gaan over de actualiteit. Vergeet niet dat klanten aan de kapperstafel graag en vaak hun hart uitstorten en taboes niet uit de weg gaan. » Joel Duchêne – Luik

« Ik vind het belangrijk iets te doen voor de maatschappij. Als kapper zijn we goed geplaatst om over de ziekte te praten en haar te bestrijden. » Thierry Huys – Knokke

Hoe kunt u zich engageren?

Ook in 2016 bindt het internationale programma Hairdressers Against Aids, dat de Divisie Produits Professionnels van L’Oréal met de steun van de UNESCO lanceert, de strijd aan. Maar die speelt zich in deze editie af in de kapsalons en op de sociale media.

Ook buiten de internationale aidsdag van 1 december worden kappers en klanten uitgenodigd om, zowel in het kapsalon als op de sociale media, over het programma te praten, om de educatieve en preventieboodschappen te delen en om het wetenschappelijk onderzoek op hun pagina’s een hart onder de riem te steken. Er wordt ook een rechtstreekse lijn geopend om giften te storten ten voordele van de vereniging Sida’SOS (www.sidasos/dongeen minimumbedrag).  Met het ingezamelde geld wil SIDA’SOS nieuwe acties organiseren en hun activiteiten rond preventie tegen HIV/aids en soa’s (seksueel overdraagbare aandoeningen) voor jongeren opdrijven. Elke bijdrage, hoe bescheiden ook, is voor de vereniging een aanmoediging om door te gaan met hun acties.

De kappers en kapperscholen van België en het groothertogdom Luxemburg die deelnemen aan het programma Hairdressers Against Aids, krijgen een gratis kit samengesteld uit stickers, posters, brochures, rode strikken en condooms zodat ze het programma in hun salon en online kunnen aankondigen. Ze kunnen tevens een collectebus voor de vereniging Sida’SOS plaatsen.

Samen zetten we de schaar in aids!

Wacht niet tot 1 december en word nu al lid van de beweging #cutAIDSshort!

Vandaag is de ziekte nog steeds brandend actueel: ze is een van de 10 belangrijkste oorzaken van sterfte ter wereld en er bestaat nog steeds geen vaccin om zich ertegen te beschermen. De ziekte blijft zich verspreiden: ieder jaar zijn er wereldwijd meer dan 2 miljoen nieuwe besmettingen, in België loopt dit cijfer op tot 1115 HIV-infecties, dus meer dan 3 per dag. Meer dan 36 miljoen mensen in de wereld leven met aids

*bron UNAIDS & Pasteur-Instituut 2015

*SIDA’SOS is een vzw die in 2009 door en voor jongeren gesticht werd en in 2013 als jongerenorganisatie erkend werd. Ze wil jongeren aansporen om gezonde seksuele gewoonten aan te nemen en doet via dialoog aan preventie tegen soa’s en HIV/aids. Op die manier wil ze de mentaliteit veranderen en de gewoonten op de lange termijn verbeteren. SIDA’SOS is het hele jaar actief in universiteiten, hogescholen en middelbare scholen van de Fédération Wallonie- Bruxelles. Hun campagne verloopt via ludieke, interactieve en educatieve spelletjes.